Overslaan naar inhoud
Nederlands
  • Er zijn geen suggesties want het zoekveld is leeg.

Hoe tikken bij een voertuigwissel?

Als bij een voertuigwissel niet wordt gedetecteerd wanneer de gebruiker voertuig A verlaat en de weg vervolgt in voertuig B, is het correct berekenen van de afgelegde kilometers onmogelijk.

Het meest voor de hand liggende tikschema in geval van voertuigwissel is dan ook het volgende:

Maar, toegegeven, bijkomende tikkingen maken ook de kans op fouten groter. Daarom kan indien mogelijk 1, of misschien zelfs meerdere tikkingen vervangen worden door een zogenaamde virtuele tikking. Dit is een tikking die niet door de gebruiker zelf dient te gebeuren, maar die automatisch wordt gegenereerd doordat het voertuig de perimeter rond een nuttige plaats binnenrijdt of verlaat.

(NP = nuttige plaats)

De tikking bij het verlaten van voertuig A kan dus achterwege blijven, en vervangen worden door een virtuele tikking voor alle betrokken inzittenden op het ogenblik van de eerste positie binnen de perimeter van de nuttige plaats (eender welke nuttige plaats behorend tot het ingestelde type).

De tikking bij vertrek in voertuig B kan dus achterwege gelaten worden, en vervangen worden door een virtuele tikking voor de betrokken inzittenden op het ogenblik van de eerste positie buiten de perimeter van de nuttige plaats (eender welke nuttige plaats behorend tot het ingestelde type).

Enkele belangrijke opmerkingen:

- Om dit te implementeren zijn wijzigingen aan het dagprogramma nodig. Neem hiervoor contact op met de helpdesk!

- Een overstapplaats (bv een carpool parking) die nog niet als nuttige plaats van het ingestelde type is aangemaakt, zal tot een foutmelding leiden in de tijdregistratie van de inzittenden. Maar, de aanmaak van de nuttige plaats kan achteraf gebeuren. Je hoeft hier dus niet proactief te werk gaan!

- Maar ... hoe weet Intellitracer wie overstapt in voertuig B? De virtuele tikkingen worden gegenereerd op het moment dat de gebruikers tikken bij aankomst op de werf. Dankzij deze fysieke tikking wordt gedetecteerd wie de overstap heeft gemaakt.

- De virtuele tikking valt voor alle inzittenden op exact hetzelfde ogenblik. Als de chauffeurbepaling gebeurt op basis van de volgorde van de tikkingen, kan geen virtuele tikking gebeuren. Ook hiervoor is overleg met de helpdesk heel belangrijk!